باتری خودرو مناسب سیستم صوتی حرفه ‌ای

سیستم صوتی حرفه ای ماشین به انرژی الکتریکی یا به اصطلاح برق فراوانی نیاز دارند، و سیستم الکتریکی فابریک برخی ماشین‌ها قادر به تامین انرژی مورد نیاز سیستم صوتی حرفه ای ماشین نیستند. راه حل این موضوع در برخی موارد نصب یک دینام قدرتمند با خروجی بالا می‌باشد؛ اما این روش تنها برای اوقاتی چاره‌ساز است که ماشین روشن باشد. اما اگر بخواهید هنگامی که موتور خاموش است از سیستم صوتی خود استفاده کنید چه؟ در چنین مواقعی استفاده از یک باتری دوم بهترین انتخاب است. اما چه باتری‌ای برای سیستم صوتی مناسب است؟ آیا باتری خودرو مناسب سیستم صوتی حرفه ای باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد؟ چه عواملی را باید هنگام خرید باتری دوم برای سیستم صوتی حرفه ای در نظر داشته باشیم؟ در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ داده و شما را در خریداری باتری خودرو مناسب سیستم صوتی حرفه ای راهنمایی کنیم. 

تامین برق سیستم صوتی حرفه ای ماشین

اگر به فکرراهی هستید که بتوانید بدون افت عملکرد ماشین، برق سیستم صوتی حرفه ای ماشین‌تان را تامین کنید، باید به اطلاع‌تان برسانیم که تنها ۲ راه برای این کار وجود دارد. گزینه اول این است که از شر باتری فابریک ماشین‌تان خلاص شوید و سراغ بزرگ‌ترین باتری‌ای که در کاپوت ماشین‌تان جا می‌گیرد و از بیشترین ظرفیت ممکن برخوردار است بروید. این روش آسان‌ترین گزینه است و در بیشتر مواقع هم کارساز است. گزینه دیگر این است که یک باتری جدیدتر (ترجیحا از برند  باتری خودتان) به سیستم الکتریکی ماشین خود بیافزایید. این گزینه کمی پیچیده‌تر است اما پتانسیل این را دارد که آمپراژ رزرو شده بیشتری در اختیارتان قرار بدهد و شما را از مزیت افزودن یک باتری نزدیک به آمپلی‌فایر خود برخوردار کند.
البته این بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید در برخی مواقع تنها استفاده از یک دینام قدرتمندتر می‌تواند راه حل بهتری نسبت به افزودن باتری دوم برای مشکل‌تان باشد. اگر قصدتان استفاده از سیستم صوتی در مواقع خاموشی ماشین باشد، باتری دوم می‌تواند بسیار کارساز باشد، اما باتری دوم در شرایطی که ماشین روشن است تفاوت چشمگیری ایجاد نمی‌کند.

باتری‌های حرفه‌ای برای سیستم صوتی حرفه‌ ای

وقتی به دنبال یک منبع نیرو برای تجهیزات صوتی ماشین‌تان هستید، در واقع دنبال راهی برای افزایش ظرفیت ذخیره شده باتری می‌گردید. اعداد گوناگونی در مشخصات تمامی باتری‌ها درج شده‌اند، اما تنها ۲ مورد از آن‌ها برای ما اهمیت دارند: CA آمپر و ظرفیت ذخیره شده.
CA آمپر به معنی نرخ آمپری است که باتری زیر فشار فراوان (برای مثال زمانی که ماشین را استارت می‌زنید) می‌تواند ارائه دهد. ظرفیت ذخیره شده باتری معمولا با واحد آمپرساعت معرفی می‌شود، این شاخص به میزان انرژی‌ای که باتری می‌تواند در یک مدت طولانی در اختیار ماشین بگذارد اشاره می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک باتری با عملکرد بسیار بالا هستید باید باتری‌ای را انتخاب کنید که ظرفیت ذخیره شده زیادی در اختیارتان بگذارد. بعضی از خودروها ممکن است فضای زیادی برای باتری در کاپوت تعبیه کرده باشند و بعضی هم خیر. تا زمانی که باتری جدیدتان به خوبی در فضای تعبیه شده در کاپوت جا بگیرد و بتواند به درستی آن را در کاپوت ثابت و محکم کنید، هیچ مشکلی برایتان وجود نخواهد داشت که خودتان را از شر باتری فابریک ماشین‌تان خلاص کرده و سراغ باتری قدرتمند جدیدی بروید که ظرفیت ذخیره شده بسیار بیشتری داشته باشد. اگر در کاپوت ماشین جا برای باتری بزرگ‌تری هم دارید اصلا این فرصت را از خودتان دریغ نکرده و سراغ یک باتری بزرگ‌تر بروید. اگر هم فکر می‌کنید فرآیند تعویض باتری، فرآیند سخت، پیچیده و دردسرسازی است باید این مژده را به شما بدهیم که کاملا در اشتباه هستید. برای تعویض باتری تنها لازم است باتری کهنه را از کاپوت خارج کرده و باتری جدید را داخل آن گذاشته و سپس کابل‌های باتری را ببندید و سفت کنید. مگر آسان‌تر از این هم می‌شود؟!

باتری خودرو دوم برای سیستم صوتی حرفه ای

همان‌طور که گفتیم، یک روش دیگر برای کسب ظرفیت باتری ذخیره شده بیشتر این است که یک باتری دیگر به سیستم الکتریکی ماشین‌تان اضافه کنید. در صورتی که مایل به افزودن یک باتری جدید به ماشین‌تان باشید، برای دستیابی به بهترین نتیجه بهتر است که باتری قدیمی خود را کنار گذاشته و از ۲ باتری یکسان استفاده کنید. باتری‌ها باید دقیقا از یک برند و نوع بوده و تاریخ تولید یکسانی داشته باشند.

باتری‌های جدید لازم نیست از نوع باتری فابریک باشند اما باید نوع و تاریخ یکسانی با یکدیگر داشته باشند. این نکته برای این است که مطمئن باشید یکی از باتری‌ها بیشتر از دیگری کار نکند یا اینکه یکی از آن‌ها هنگامی که ماشین خاموش است شارژ دیگری را نخورد؛ چرا که هردو این موارد موجب کوتاه‌تر شدن طول عمر باتری‌ها می‌شوند.

برای سیم‌کشی و اتصال باتری دوم به ماشین چندین راه وجود دارد. اگر قصد نصب ۲ باتری در سیستم الکتریکی ماشین خود دارید، بدانید که باتری اول باید در جایگاهی که باتری قبلی بوده است (همان جایگاه تعبیه شده باتری در کاپوت) قرار بگیرد و باتری دوم هم لازم است که موازی باتری اول قرار گرفته باشد. شما می‌توانید باتری دوم را در اتاق ماشین یا در صندوق عقب قرار دهید؛ گرچه اگر قصد دارید آن را در اتاق ماشین بگذارید باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنید، و اگر هم می‌خواهید آن را در صندوق عقب بگذارید فکر بدی نیست که خودتان یک جعبه باتری برایش درست کنید که از باتری در برابر لرزش و ضربه خوردن در صندوق عقب جلوگیری کند.

وقتی می‌خواهید باتری‌‌ها را سیم‌کشی کنید بسیار ضروری است که سیم‌کشی آن‌ها به صورت موازی باشد. این یعنی پایانه منفی یک باتری را به پایانه منفی باتری دیگر، و پایانه‌ مثبت یک باتری را به پایانه مثبت دیگری وصل کنید.

نکته بسیار مهم دیگر اینکه حتما از کابل باتری سنگین استفاده کنید، ضمنا کابل مثبت باید از فیوز داخلی برخوردار باشد. همچنین هردو باتری‌ها باید به شاسی یا هر سطح نارسانای دیگری وصل بشوند. البته از نظر فنی می‌توانید باتری دوم را به سطح نارسانا وصل نکنید، یا اینکه هردو را به سطح نارسانا وصل کنید اما پایانه‌های منفی را وصل به هم وصل نکنید. با این حال متصل نمودن دو پایانه منفی و همچنین متصل کردن دو باتری به سطح نارسانا بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد و بسیاری از مشکلات را حتی پیش از بروزشان حل می‌کند. برای بهترین کسب نتیجه، آمپلی‌فایر باید مستقیم به باتری جدید وصل شده و نزدیک باتری جدید قرار بگیرد، برای مثال باتری دوم و آمپلی‌فایر را می‌توانید با هم در صندوق عقب بگذارید. همچنین بسیار مهم است که میان آمپلی‌فایر و باتری دوم از یک فیوز داخلی آمپلی‌فایر استفاده کنید.

استفاده از باتری دوم در کنار باتری فابریک

این امکان برای رانندگان وجود دارد که در کنار باتری دوم از باتری فابریک یا باتری فعلی‌شان استفاده کنند. گرچه این روش کمی متفاوت است زیرا در این روش سیم‌کشی باید طوری صورت بگیرد که بتوانید دو باتری را از سیستم الکتریکی، و مهم‌تر از آن، دو باتری را از یک دیگر جدا کنید.

هدف این است که از باتری اصلی برای رانندگی و از باتری کوچک‌تر برای مواقعی که ماشین خاموش است استفاده کنیم. یکی از اصلی‌ترین مزایای این روش این است که دیگر هرگز برایتان پیش نخواهد آمد که سوار ماشین‌تان بشوید و ببینید باتری ماشین آنقدر خالی شده است که استارت نمی‌خورد.
فرقی نمی‌کند که یک باتری بزرگ‌تر بخرید یا اینکه یک باتری دیگر نصب بکنید، تنها پیدا کردن فضای افقی مناسب کافی نیست. اگر باتری جدید آنقدر بلند باشد که اجازه ندهد در کاپوت کامل بسته بشود، باید به فکر یک باتری دیگر بود.

مشکل ظرفیت اضافی باتری

فرقی ندارد که یک باتری با ظرفیت بالا بخرید یا از یک باتری دوم با سیم‌کشی موازی استفاده کنید، چیزی که مهم است این است که یه یاد داشته باشید که در واقع شما مزیت باتری بزرگ‌تر یا باتری دوم را تنها برای مواقعی نیاز دارید که موتور ماشین خاموش باشد؛ تنها در این موقعیت است که ظرفیت اضافی باتری به کارتان می‌آید. هرگاه موتور ماشین روشن باشد، شارژ اضافی باتری تنها یک فشار اضافی روی دینام است که می‌تواند در صورت کهنه یا ضعیف بودن قطعه به آن آسیب بزند.

بنابراین مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید ممکن است بیشتر از یک باتری اضافی، استفاده از یک خازن صدای ماشین برایتان کارساز باشد. گرچه خازن صدای ماشین برای افرادی که عاشق یک سیستم صوتی حرفه ای برای ماشین‌شان هستند اصلا گزینه مناسبی نیست؛ این راه حل عموما برای حل مشکلات کوچک مانند کم‌نور شدن چراغ‌های جلو هنگام پخش موسیقی‌هایی با بیس سنگین یا صدای بالا می‌تواند مفید باشد.

جمع‌بندی

وقتی در مسیر دفتر کارتان مشغول رادیو گوش دادن هستید، در ماشین منتظر کسی هستید، یا اینکه راهی سفری هستید، بدترین بلایی که می‌تواند سرتان بیاید این است که باتری ماشین‌تان خالی بشود. راستش را بخواهید اگر شما هم از علاقمندان سیستم صوتی حرفه ای برای ماشین هستید و سیستم قدرتمندی برای ماشین‌تان بسته‌اید، احتمال اینکه این بلا سرتان بیاید بیشتر است؛ چرا که اکثر سیستم‌های صوتی حرفه‌ای نیاز به برق بسیاری دارند و فشار مضاعفی بر باتری وارد می‌کنند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کرده و در عین حال سیستم صوتی ماشین‌تان را به بهترین سطح از کیفیتش برسانید، چه راهی بهتر از اضافه کردن یک باتری به سیستم الکتریکی تنها برای مصرف سیستم صوتی حرفه‌ای ماشین‌تان. در نتیجه شارژ باتری دوم تنها برای سیستم صوتی و اجزای آن، و شارژ باتری اصلی برای دیگر کاربردهای ماشین استفاده می‌شود. فقط در نظر داشته باشید که نمی‌توانید از هر باتری‌ای برای سیستم صوتی حرفه ای استفاده کرد. بنابراین اگر قصد خرید باتری خودرو مناسب سیستم صوتی حرفه ای و قدرتمندتان را دارید بهتر است زودتر با مشاوران ما در آقای باطری تماس بگیرید تا شما را در خریداری بهترین باتری مناسب سیستم صوتی حرفه ای‌ یاری نمایند.

 سوالات متداول

آیا می‌توان از یک باتری معمولی برای سیستم صوتی حرفه ای استفاده کرد؟

به‌طور کلی نباید یک باتری ماشین معمولی را برای یک سیستم صوتی حرفه‌ای استفاده کرد، زیرا باتری‌ها همگی با یکدیگر یکسان نیستند. باتری‌ها شاخص‌های گوناگونی دارند که می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. باتری‌ها بنا بر مشخصات منحصر به فرد خود با دینام‌ها و برای خودروهای به‌خصوصی کارآمد هستند. اگر باتری‌ای با دینام خودرویی مطابقت دارد و به خوبی توسط آن شارژ می‌شود می‌تواند برای سیستم صوتی مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال می‌توان یک باتری EFB را با یک باتری AMG تعویض کرد، اما اگر خودرو شما یک خودرو هیبریدی است تنها باید به فکر باتری‌های لیتیوم یونی باشید. گرچه ولتاژ باتری تمام ماشین‌های سواری ۱۲ ولت است، اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید باتری یک ماشین تویوتا کرولا را با باتری یک سمند جایگزین کنید، چرا که نیاز الکتریکی هردوی این ماشین‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است. چندی از عواملی که هنگام خرید باتری خودرو مناسب سیستم صوتی حرفه ای باید در نظر داشته باشید به شرح زیر می‌باشند:

•  اندازه باتری: مطمئن شوید باتری‌ای که انتخاب می‌کنید در مکانی که برای باتری در نظر دارید جا می‌گیرد.
•  ظرفیت ذخیره شده: باتری‌ای را انتخاب کنید که قادر باشد ۲ الی ۳ ساعت ظرفیت ذخیره شده برای پخش موسیقی هنگام خاموشی ماشین را ارائه بدهد. 
•  نگهداری: تمامی باتری‌های سیلدی و خشک نیازی به نگهداری ندارند، بنابراین لازم نیست مدام به فکر بررسی سطح آب آن‌ها باشید.
•  دوام: در مجموع طول عمر تمام باتری‌های ماشین حدود ۳ تا ۵ سال می‌باشد و نهایتا پس از گذشت این مدت خالی خواهند شد. بنابراین در نظر داشته باشید که باتری‌ای را انتخاب کنید که از طول عمر بیشتر و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشد. ضمنا اگر باتری شما یک باتری لیتیوم-یونی است برای شارژ آن به شارژ مخصوص نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت صدمه زیادی به باتری وارد شده و طول عمر آن به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

آیا می‌توان از باتری موتورسیکلت برای سیستم صوتی استفاده کرد؟

شما نمی‌توانید برای سیستم صوتی از باتری موتورسیکلت استفاده کنید زیرا باتری موتورسیکلت قادر به شارژ توسط دینام ماشین نخواهد بود. همچنین نیاز الکتریکی سیستم صوتی حرفه ای ماشین بیشتر از چیزیست که باتری موتورسیکلت بتواند تامین کند. گرچه باتری‌های موتورسیکلت نیز مانند باتری ماشین ۱۲ ولت هستند اما در شاخص‌های دیگر تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، زیرا نیاز الکتریکی این دو وسیله نقلیه به هیچ وجه با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

تفاوت میان باتری ماشین معمولی و باتری خودرو مناسب سیستم صوتی حرفه‌ ای چیست؟

باتری‌ ماشین معمولی به خودرو متصل بوده و مسئول ارائه انرژی لازم برای روشن کردن موتور می‌باشد. در حالی که باتری مناسب سیستم صوتی حرفه ای (اگرچه کارکردش مانند باتری معمولی است اما) می‌تواند به مدار الکتریکی کل ماشین وصل شود یا اینکه تنها به مدار سیستم صوتی ماشین متصل شود؛ اما در هر حال مسئول تامین انرژی برای سیستم صوتی است. باتری‌های مناسب سیستم صوتی معمولا طول عمر بیشتری دارند و شارژ بیشتری نسبت به باتری‌های معمولی ذخیره می‌کنند.

چه نوع باتری‌هایی برای سیستم صوتی حرفه‌ ای مناسب هستند؟

باتری‌های دیپ سایکل بهترین نوع باتری برای سیستم صوتی ماشین هستند. باتری‌های دیپ سایکل طراحی شده‌اند تا بارها و بارها تخلیه شده و دوباره شارژ بشوند که این قابلیت برای سیستم صوتی ماشین که برای مدت‌های طولانی مشغول کار هستند ایده‌آل است. باتری‌های شناور سیلابی نیز گزینه مطلوبی برای سیستم صوتی خودرو محسوب می‌شوند زیرا شارژ مقاوم و دائمی ارائه می‌دهند و طول عمر بیشتری هم از باتری‌های اسیدی-سربی دارند.

باتری دوم را چگونه به سیستم صوتی ماشین وصل کنم؟

سیم‌کشی باتری دوم به سیستم صوتی ماشین می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. در بیشتر مواقع باید پایانه مثبت باتری اصلی را به پایانه مثبت باتری دوم، و پایانه منفی باتری اصلی را به پایانه منفی باتری دوم وصل کنید. به این اتصال، اتصال موازی می‌گویند. اما این روش تنها زمانی کارساز است که هردو باتری کاملا با یکدیگر یکسان باشند. در صورتی که باتری اصلی با باتری دوم متفاوت باشد باید با استفاده از یک رگولاتور ولتاژ آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید.